קוד לבוש בעבודה/ קוד לבוש עסקי

לכל סוג עבודה קוד לבוש משלו.

לבוש הולם מכבד ונכון צריך להתאים לאופי העבודה, אווירת העבודה ומקום העבודה אבל ככלל, קוד לבוש בעבודה ובדרך כלל למעט יוצאים מין הכלל מחייב להיות רשמי, פורמלי ושמרני ועל פי סטנדרטים מקובלים האופייניים למקום העבודה ולמסגרת העבודה.

אבחנה מבדלת ראשונה וברורה לכל היא:

לבוש ל'שעות פנאי' אינו לבוש לעבודה, נקודה. כולל הבחנה בדקויות קטנות כגדולות ואני בכוונה אקצין בחלק מהדוגמאות שאביא כאן.

מעביד יכול לקבוע כללי קוד לבוש במקום העבודה

מעביד יכול לקבוע לעובד כללים מובנים לקוד לבוש בעבודה. מה מותר, מה אסור ומה סגנון הלבוש המקובל באותו מקום עבודה ולידע עובד עם קבלתו לעבודה או בהמשך והעובד יצטרך ליישמם כלשונם וכפשוטם. סביבת העבודה חשובה לא פחות מהעבודה עצמה והיא צריכה להיות, נינוחה, נעימה, מוקירה ומכבדת.

טיפוח והיגיינה

ככלל, לבוש בעבודה מחייב להיות מטופח, מכבד ולא פרובוקטיבי. מראה מוזנח, שלומפרי, חושפני ומרושל אינו מכבד את האדם ואת העומד מולו נתפס ומעביר מסר מזלזל, מביך וכזה שיוצר אי נוחות למתבונן בו.

לפני שאדם מייצג חברה או עסק פרטי הוא קודם כל מייצג את עצמו וזה חייב להיות בקורלציה, סנכרון והלימה עם מה שהוא אמור לייצג ואת מי שהוא מייצג. קל וחומר כשהוא מייצג מוסד, גוף, ארגון, חברה.

 

מה נחשב תקני ומה נחשב לא תקני.

יש כללים ברורים של מה לא תקני ומה לא עובר מסך בעבודה, גם לגברים וגם לנשים.

נשים- בגד שקוף, גופיות איטריה דקות, חולצות בטן, נעלי אצבע, נעל לא מצוחצחת, ידיים לא מטופחות, שיניים לא מטופלות, שיער מוזנח, ג'ינס בתפקידים מסוימים, אורך חצאית או מכנסיים קצרים מידיי, מחשוף גדול ועמוק מידיי בחולצות, וגב חשוף נחשב ללא תקני.

גברים- כפכפי אצבע או קרוקס, סנדלים, גופייה וחולצה ללא שרוולים, חולצות טריקו טי שרטס, טרנינג וג'ינס בחלק ממקומות העבודה נחשב ללא תקני. תספורת מוזנחת ושיער לא מטופח מחוץ לתחום גם ברמה האישית וקל וחומר במקום העבודה.

 

לדוגמא:

בעבודה משרדית או עסקית לא מומלץ לבוש פרובוקטיבי אך גם לא לבוש פורמלי מידי. ההמלצה תהיה, לבוש רך קל ונוח.

בעבודה משרדית בה לא משולבות פגישות עסקיות, מותר לשלב ג'ינס עם  גופייה או חולצה קלילה ומעליה ז'קט קל, קרדיגן  או בלייזר. גופיות ללא עליונית עונה להגדרה 'לא ייצוגי'.

בעבודה משרדית המשלבת פגישות עסקים ג'ינס מחוץ לתחום. בכל מקרה עליונית עם שרוול או בלייזר חובה ואבזור נכון משדרג הופעה בכמה דרגות.

 

סגנון לבוש עסקי מומלץ לנשים הוא- BUSINESS CASUAL/BASIC CASUAL

 

ביגוד- חליפות איכותיות בגוונים של כחול כהה, אפור, תכלת, חום או שחור. חולצות מכופתרות או סריג דק בגוונים בהירים חלקים ללא אפליקציות וקישוטים עם מחשוף חולצה סולידי ולא עמוק מדי. חצאית מעל הברך או בגובה הברך לא מיני ולא מקסי.

נעליים- גזרה קלאסית סגורה גם בקיץ. גזרת סירה עם מפתח קדמי מרובע או עגול יחמיאו, בחורף מגף או חצי מגף.

אבזור- חוק ה5 (עד 5 פריטי אבזור) להשתדל להמעיט. צעיף מוסיף תדמית מכובדת ומקצועית. חגורות לפי הצורך.

 

יוצאים מין הכלל כמו לדוגמא:

מלצרית בחוף הים- תתלבש אחרת ממלצרית במסעדת גורמה. בחוף הים ניתן לאמץ קוד לבוש זרוק וסקסי בגזרות נמוכות החושפות בטן. מלצרית במסעדת יוקרה- כפופה להנחיות שונות המחייבות ייצוג וזה יהיה לא תקני ולא ויראה מכבד.

במקצועות כמו:

שרברב, סבל, מוביל דירה, טכנאי מזגן, גנן- אנחנו לא מצפים שיגיעו לעבודה בחליפה מחויטת.

 

מדים

יש מסגרות עבודה המחייבות מדים או תלבושת אחידה כמו שפעם היה נהוג בבתי ספר. לדוגמא: צבא, משטרה, חברות הסעה, חברות תעופה, אחיות, רופאים, כבאים, מלצרים/יות. מדים הם חלק ממיתוג וחלק מצביון של מוסד או ארגון.

 

לסיכום:

אנחנו המסר ווהמסר הוא אנחנו. אנחנו התוצר של המוצר. זה מחייב להיות תמיד בסנכרון והלימה ובקורלציה עם מי שאנחנו במהותינו אבל גם עם מה שאנחנו מייצגים כדי להעביר מסר חיובי אמין ואותנטי.

 

טיפ קטן ממני:

גם כשאתם עובדים מהבית אל תישארו בפיג'מה.

הזברה קמה פשטה את הפיג'מה, התקלחה לבשה בגד נוח, מרחה קרמים, התבשמה והתאפרה ורק אז החלה את יום העבודה במחשב.

טיפ שאני אישית מיישמת כשאני עובדת מהבית. זה מרגיש אחרת להתחיל יום עבודה במוד של לקיחת אחריות על הטיפוח האישי שלי, ההרגשה שלי והבחירה להרגיש חיונית, ובתדר חיובי. כשמרגישים נקיים ומטופחים, לבושים בבגד נוח ומכבד גם בבית זה מרגיש נכון לפתוח ככה יום עבודה פורה ומוצלח.

 

אגב, לעולם לא אצא מהבית בצורה מרושלת ולא מטופחת גם כשאני יוצאת…

לרוקן את שקית הזבל.

 

בחתימה אישית

חלי בן דויד יועצת תדמית אישת

חלי בן דויד

יועצת תדמית אישית.